
Is	
  the	
  Media	
  Under	
  Siege	
  in	
  South	
  Sudan?	
  
	
  

“You	
  have	
  been	
  talking	
  about	
  the	
  money	
  being	
  stolen	
  in	
  corruption,	
  is	
  it	
  your	
  
father’s	
  money	
  that	
  was	
  stolen?�	
  Why	
  do	
  you	
  like	
  to	
  speak	
  every	
  time	
  on	
  all	
  
these	
  issues	
  and	
  who	
  mandates	
  you	
  to	
  speak	
  on	
  behalf	
  of	
  the	
  people	
  of	
  South	
  
Sudan?”	
  Demanded	
  the	
  Kidnappers	
  of	
  Deng	
  Athuai	
  Mawiir.	
  

	
  
By	
  PaanLuel	
  Wël,	
  Washington	
  DC,	
  USA,	
  Planet	
  Earth	
  
	
  
As	
  South	
  Sudanese	
  were	
  celebrating	
  the	
  first	
  anniversary	
  of	
  the	
  independence	
  of	
  the	
  
Republic	
  of	
  South	
  Sudan	
  on	
  July	
  9th,	
  2011,	
  Deng	
  Athuai	
  Mawiir	
  was	
  fighting	
  for	
  his	
  
dear	
   life	
   at	
   the	
   Juba	
   Teaching	
   hospital.	
   Mr.	
   Mawiir,	
   the	
   Chairperson	
   of	
   the	
   South	
  
Sudan	
  Civil	
  Society	
  Alliance,	
  was	
  kidnapped	
  by	
  unknown	
  people	
  on	
  the	
  4th	
  of	
  July	
  in	
  
Juba,	
  South	
  Sudan.	
  He	
  was	
  lured	
  into	
  a	
  “green-­‐blue”	
  car,	
  blindfolded	
  with	
  his	
  hands	
  
tied	
  behind	
  him	
  and	
  then	
  ferried	
  to	
  an	
  unknown	
  location	
  where	
  he	
  was	
  repeatedly	
  
tortured	
  till	
   July	
  7,	
  2012	
  when	
  he	
  was	
  dumped	
  on	
  the	
  Juba-­‐Bor	
  highway	
  in	
  a	
  sack.	
  
According	
   to	
   Sudan	
   Radio	
   Services,	
  Mr.	
  Mawiir	
   led	
   “the	
   activists	
   that	
  marched	
   to	
  
South	
   Sudan’s	
   parliament	
   demanding	
   the	
   government	
   publish	
   the	
   names	
   of	
   the	
  
officials	
  alleged	
  to	
  have	
  stolen	
  a	
  total	
  of	
  $4	
  billion	
  since	
  2005.”	
  
	
  
In	
  a	
  press	
  statement	
  condemning	
  the	
  abduction	
  and	
  torturing	
  of	
  Deng	
  Athuai,	
  South	
  
Sudan	
   Civil	
   Society	
   Alliance	
   declares,	
   “it	
  was	
   because	
   of	
   Alliance’s	
   outspokenness	
  
towards	
  just	
  and	
  democratic	
  governance	
  including	
  a	
  fight	
  against	
  corruption	
  which	
  
Alliance	
   leadership	
   under	
   Mr.	
   Athuai	
   has	
   been	
   spearheading.”	
   Undeterred,	
   the	
  
Alliance	
   further	
   reiterates	
   their	
   calls	
   “on	
   the	
   office	
   of	
   the	
   president	
   and	
   Anti-­‐
Corruption	
  Commission	
   to	
   reveal	
   the	
  names	
  of	
   the	
  75	
  corruption	
   suspects	
  and	
  be	
  
taken	
  to	
  face	
  justice	
  in	
  the	
  Court	
  of	
  law.”	
  	
  
	
  
May	
  15,	
  2012,	
   the	
  police	
   in	
  Lakes	
  State’s	
  capital	
  Rumbek	
  arrested	
  Ms.	
  Ayak	
  Dhieu	
  
Apar—the	
  Radio	
  Rumbek	
  98	
  FM	
  journalist.	
  She	
  was	
  detained	
  for	
  hosting	
  a	
  live	
  radio	
  
talk	
  show	
  with	
  the	
  title	
  “How	
  Could	
  Public	
  Respect	
  Police?”	
  which	
  drew	
  in	
  callers,	
  
questioning	
   the	
   conduct	
   and	
   competence	
   of	
   the	
   police.	
  Hardly	
   amused,	
   the	
   police	
  
moved	
   in	
   and	
   arrested	
   Ms.	
   Ayak,	
   accusing	
   her	
   of	
   insulting	
   them.	
   The	
   deafening	
  
outcry	
   from	
   the	
   public	
   compelled	
   the	
   state	
   police	
   to	
   release	
   her	
   two	
   days	
   later	
  
without	
  charges.	
  
	
  
April	
  23rd,	
  2010,	
  Mr.	
  Bonifacio	
  Taban	
  was	
  arrested	
  for	
  documenting	
  “general	
  unrest	
  
across	
  Bentiu	
  town	
  after	
  the	
  National	
  Elections	
  Commission	
  announced	
  that	
  Taban	
  
Deng	
  won	
  the	
  governor	
  seat.”	
  Upon	
  release,	
  he	
  was	
  fired	
  from	
  his	
  Bentiu	
  FM	
  radio	
  
job.	
  June	
  3rd,	
  2012,	
  Mr.	
  Taban	
  was	
  again	
  
	
  

“detained	
   and	
   questioned	
   by	
  South	
   Sudan’s	
   army…in	
   relation	
   to	
   an	
   article	
  
published	
  on	
  31	
  May:	
  ‘Over	
  500	
  SPLA	
  widows	
  complain	
  of	
  ill-­‐treatment.’	
  The	
  
article…angered	
   the	
   military	
   as	
   some	
   of	
   the	
   women	
   interviewed	
   accused	
  
South	
   Sudan’s	
   army	
   (SPLA)	
   of	
   not	
   providing	
   them	
   with	
   adequate	
  
compensation	
   for	
   the	
   death	
   of	
   their	
   husbands.	
   Military	
   widows,	
   or	
   those	
  



dependent	
  on	
  them,	
  are	
  supposed	
  to	
  receive	
  a	
  one-­‐off	
  payment,	
  which	
  is	
  the	
  
equivalent	
   [of]	
   half	
   a	
   year’s	
   salary…the	
   SPLA	
   were	
   also	
   angered	
   that	
   the	
  
figure	
   of	
   500	
  widows	
   implied	
   that	
  more	
   soldiers	
   died	
   in	
   the	
   recent	
   border	
  
conflicts	
  with	
  Sudan	
  than	
  the	
  military	
  had	
  previously	
  acknowledged.”	
  

	
  
February	
  06,	
  2012,	
  Mading	
  Ng’or	
  Akech—the	
  New	
  Sudan	
  Vision	
  Editor-­‐in-­‐Chief	
  and	
  
the	
   host	
   of	
   the	
   popular	
   ’Wake	
   Up	
   Juba’	
   show	
   on	
   Bakhita	
   FM—was	
   assaulted	
   and	
  
humiliated	
  at	
  South	
  Sudan’s	
  parliament.	
  According	
  to	
  a	
  journalist	
  who	
  witnessed	
  the	
  
scuffle	
  in	
  the	
  August	
  House,	
  Mr.	
  Mading	
  “was	
  manhandled	
  by	
  the	
  security	
  guys	
  who	
  
tore	
  his	
  trousers	
  to	
  the	
  extent	
  of	
  nearly	
  exposing	
  his	
  underpants	
  to	
  the	
  public.”	
  
	
  
Just	
  last	
  month—June	
  of	
  2012,	
  Mayol	
  Kuch,	
  a	
  South	
  Sudanese	
  American	
  who	
  was	
  on	
  
a	
   family	
   visitation	
   in	
   South	
   Sudan,	
   was	
   detained	
   and	
   beaten	
   to	
   death	
   by	
   SPLA	
  
soldiers	
   in	
  Bor,	
   Jonglei	
  State.	
  The	
  soldiers	
   suspected	
  him	
  of	
  having	
  participated	
   in	
  
“the	
   violence	
   that	
   followed	
   disputed	
   elections	
   in	
   the	
   village	
   for	
   chief	
   of	
   the	
   Adol	
  
community”	
   in	
  which	
   two	
  people	
   lost	
   their	
   lives.	
  The	
  case	
   is	
  yet	
   to	
  be	
  solved,	
   two	
  
months	
  after	
  it	
  occurred.	
  Left	
  in	
  limbo,	
  his	
  young	
  wife	
  is	
  unable	
  to	
  bring	
  herself	
  to	
  
comprehend	
  how	
  the	
  SPLA	
  soldiers	
  that	
  liberated	
  the	
  country	
  could	
  be	
  responsible	
  
for	
  the	
  death	
  of	
  her	
  beloved,	
  newly-­‐wedded	
  husband.	
  	
  
	
  
According	
   to	
   Biel	
   Boutros—the	
   Secretary	
   General	
   and	
   Spokesperson	
   of	
   the	
   South	
  
Sudan	
   Civil	
   Society	
   Alliance	
   (SSCSA)	
   and	
   the	
   Executive	
   Director	
   of	
   South	
   Sudan	
  
Human	
  Rights	
   Society	
   For	
  Advocacy	
   (SSHURSA)—the	
   government	
   of	
   South	
   Sudan	
  
has	
   repeatedly	
   failed	
   to	
   pass	
   and	
   enact	
   media	
   laws	
   on	
   the	
   South	
   Sudanese	
  
constitutional	
  right	
  of	
  access	
  to	
   information,	
  Freedom	
  of	
   the	
  Press	
  and	
  freedom	
  of	
  
speech,	
  seven	
  years	
  after	
  the	
  formation	
  of	
  the	
  Government	
  of	
  South	
  Sudan	
  in	
  2005.	
  	
  
	
  
Echoing	
   the	
   same	
   sentiment,	
   Dr.	
   Hakim	
   Moi—the	
   Executive	
   Director	
   of	
   The	
  
Association	
  for	
  Media	
  Development	
  in	
  South	
  Sudan	
  (AMDISS)—adds	
  that	
  the	
  three	
  
media	
  bills	
  (the	
  Right	
  to	
  Information	
  Bill,	
  South	
  Sudan	
  Broadcasting	
  Corporation	
  Bill	
  
and	
   Media	
   Authority	
   Bill)	
   have	
   stalled	
   between	
   the	
   offices	
   of	
   the	
   Ministry	
   of	
  
Information,	
  Council	
  of	
  Ministers	
  and	
  South	
  Sudan	
  National	
  Legislative	
  Assembly.	
  
	
  
This	
  premeditated	
  failure	
  by	
  South	
  Sudan	
  National	
  Legislative	
  Assembly	
  (SSNLA)	
  to	
  
pass	
   those	
   three	
  media	
  bills	
   on	
  Freedom	
  of	
   the	
  Media	
  has	
   vastly	
   undermined	
  not	
  
only	
   the	
  viability	
  but	
   also	
   the	
   independence	
  of	
   the	
  Freedom	
  of	
   the	
  Press	
   in	
   South	
  
Sudan.	
  Most	
  worryingly,	
  the	
  absence	
  of	
  a	
  constitutionally	
  mandated	
  media	
  law	
  has	
  
allowed	
   the	
   new	
   government	
   of	
   South	
   Sudan	
   to	
   borrow	
   from	
   and	
   inherit	
  
Khartoum’s	
   old	
   oppressive	
   practices	
   of	
   unlawful	
   detention	
   and	
   harassment	
   of	
  
journalists,	
  human	
  rights	
  activists	
  and	
  other	
  freethinking	
  public	
  intellectuals.	
  
	
  
Mr.	
  Biel	
  Boutros	
  is	
  convinced	
  that:	
  
	
  

“such	
  acts	
  of	
  arresting	
  [journalists]	
  plus	
  many	
  more	
  unconstitutional	
  acts	
  in	
  
the	
  hands	
  of	
  our	
  law	
  enforcement	
  agencies	
  can	
  hardly	
  be	
  distinguished	
  from	
  
the	
  evils	
  for	
  which	
  South	
  Sudan	
  took	
  up	
  arms	
  for	
  against	
  Khartoum…It	
  is	
  so	
  



sad	
  that	
  most	
  of	
  our	
  institutions	
  are	
  doing	
  exactly	
  what	
  caused	
  South	
  Sudan	
  
to	
  secede	
  from	
  North	
  Sudan.”	
  	
  

	
  
The	
  SPLM/A,	
   the	
  ex-­‐rebel	
  movement	
  currently	
  running	
  the	
  new	
  Republic	
  of	
  South	
  
Sudan,	
  has	
  not	
  always	
  been	
  hostile	
   to	
   the	
  media,	
  however.	
   In	
   fact,	
  during	
  the	
  war,	
  
media	
  campaigns	
  and	
  propaganda	
  were	
  all	
  part	
  and	
  parcel	
  of	
  the	
  Movement.	
  	
  Under	
  
SPLM/A	
   ‘liberated	
   areas’	
   were	
   found	
   prominent	
   South	
   Sudanese	
   journalists	
   and	
  
writers	
  such	
  as	
  Atem	
  Yaak	
  Atem,	
  Jacob	
  Akol,	
  and	
  Joseph	
  Malath	
  Lueth	
  among	
  others.	
  
Even	
   in	
   Khartoum,	
   Alfred	
   Taban	
   of	
   Khartoum	
   Monitor,	
   Arop	
   Madut	
   of	
   Sudan	
  
Heritage,	
  and	
  Nhial	
  Bol	
  of	
  the	
  Citizen	
  Newspaper	
  were	
  SPLM/A’s	
  darlings	
  during	
  the	
  
war	
   for	
  South	
  Sudan’s	
   independence	
  owing	
   to	
   the	
  vigorous	
  media	
  campaigns	
   they	
  
fearlessly	
  waged	
  against	
  successive	
  Khartoum	
  regimes	
  on	
  behalf	
  of	
  the	
  marginalized	
  
people	
  of	
  the	
  Sudan.	
  Dr.	
  John	
  Garang,	
  the	
  late	
  leader	
  of	
  the	
  SPLM/A,	
  was	
  a	
  shrewd	
  
and	
   cunning	
   strategist	
   who	
   successfully	
   incorporated	
   and	
   utilized	
   local	
   and	
  
international	
  press	
  such	
  as	
  the	
  BBC	
  as	
  a	
  conduit	
  to	
  wage	
  psychological	
  warfare	
  on	
  
Khartoum	
  as	
  well	
  as	
  to	
  seek	
  and	
  enlist	
  international	
  sympathies	
  for	
  his	
  cause.	
  Even	
  
today	
  in	
  Juba,	
  the	
  nouveau	
  riche	
  SPLM/A	
  generals	
  and	
  ministers	
  cannot	
  get	
  enough	
  
of	
  media	
  attention	
  particularly	
  when	
  it	
  is	
  favorable	
  to	
  them.	
  
	
  
But	
   that	
   symbiotic	
   relationship	
   between	
   the	
   media	
   and	
   the	
   former	
   rebels	
  
dramatically	
   shifted	
   after	
   the	
   SPLM/A	
   assumed	
   power	
   in	
   Juba	
   and	
   commenced	
  
acting	
  like	
  the	
  old	
  Sudanese	
  regime	
  in	
  relation	
  to	
  the	
  news	
  media.	
  The	
  first	
  casualty	
  
was	
  none	
  other	
  than	
  Nhial	
  Bol	
  Aken,	
   the	
  Editor-­‐in-­‐Chief	
  of	
  Citizen	
  Newspaper	
  and	
  
the	
   former	
   darling	
   of	
   the	
   SPLM/A	
   during	
   the	
   war.	
   The	
   motto	
   of	
   the	
   Citizen	
  
Newspaper—“Fighting	
   Corruption	
   and	
   Dictatorship”—places	
   it	
   squarely	
   in	
   the	
  
crosshairs	
   of	
   the	
   SPLM/A	
   generals	
   because	
   corruptions	
   and	
   dictatorship	
   have	
  
become	
  the	
  pillars	
  of	
  SPLM	
   leadership	
   in	
   Juba.	
   In	
  2007,	
  Bol	
  was	
  arrested	
  after	
  his	
  
newspaper	
  exposed	
  a	
  “wasteful	
  spending	
  at	
  the	
  finance	
  ministry,	
  which	
  purchased	
  
153	
   cars	
   for	
   government	
   officials.”	
   According	
   to	
   Aljazeera,	
   the	
   price	
   tag	
   was	
   $60	
  
million—a	
  staggering	
  $400,000	
  per	
  vehicle.	
  
	
  
On	
   June	
   12,	
   2011,	
   just	
   before	
   South	
   Sudan	
   independence,	
   Mr.	
   Nhial	
   Bol	
   “was	
  
arrested	
  [again]	
  on	
  his	
  way	
  from	
  a	
  dinner	
  party	
  organized	
  by	
  the	
  British	
  Consulate	
  
in	
  Juba	
  at	
  a	
  hotel	
  called	
  Da	
  Vinci,	
  south	
  of	
  Juba’s	
  main	
  town…[and	
  was]	
  threatened	
  
to	
   back	
   down	
   from	
   his	
   activity	
   or	
   risk	
   dying	
   before	
   July	
   9”—South	
   Sudan	
  
Independence	
  Day.	
  On	
  October	
  1,	
  2011,	
  Mr.	
  Bol	
  was	
  arrested	
  for	
  the	
  fourth	
  time	
  by	
  
police	
   before	
   being	
   released	
   “following	
   his	
   newspaper’s	
   investigations	
   into	
   the	
  
business	
  dealings”	
  of	
  a	
  Warrap	
  state	
  minister,	
  Joseph	
  Malek	
  Arop,	
  who	
  was	
  reported	
  
to	
   have	
   unlawfully	
   acquired	
   10%	
   stake	
   in	
   the	
   Chinese	
   oil	
   company	
   Tesco	
   South	
  
Sudan	
  Ltd.	
  	
  	
  	
  
	
  
So	
   routine	
   have	
   Mr.	
   Bol’s	
   summons,	
   arrests	
   and	
   detentions	
   become	
   that	
   he	
   has	
  
developed	
  a	
  philosophy	
  for	
  it:	
  
	
  

“I	
   have	
   been	
   arrested	
   and	
   detained	
   38	
   times	
   since	
   2000.	
   As	
   regards	
  
summons	
  by	
  the	
  security	
  agents,	
   I	
  have	
   lost	
  count	
  of	
  them.	
  Sometimes	
  they	
  



would	
   summon	
  me	
   four	
   times	
  a	
  day	
   to	
   their	
  offices	
   for	
  questioning,	
  before	
  
releasing	
  me.	
  It’s	
  part	
  of	
  the	
  game	
  —	
  they	
  are	
  trying	
  to	
  frustrate	
  us.”	
  

	
  
The	
   other	
   journalist	
   who	
   has	
   received	
   his	
   fair	
   share	
   of	
   the	
   violence	
   against	
   Free	
  
Press	
  is	
  Mr.	
  Manyang	
  Mayom	
  of	
  Sudan	
  Tribune:	
  
	
  

“In	
   February	
   2008,	
   Mayom	
  was	
   badly	
   beaten	
   by	
   a	
   militia	
   loyal	
   to	
   Paulino	
  
Matip	
  whose	
  soldiers	
  had	
  merged	
  with	
  the	
  SPLA…has	
  been	
  beaten,	
  arrested,	
  
intimidated	
   and	
   harassed	
   on	
   numerous	
   occasions	
   by	
   security	
   services	
   in	
  
Southern	
  Sudan	
  while	
   investigating	
  sensitive	
  stories…There	
  were	
  occasions	
  
in	
  which	
  Manyang	
  Mayom	
  was	
   so	
   badly	
   beaten;	
   he	
   had	
   to	
   be	
   taken	
   to	
   the	
  
Sudanese	
   capital	
   Khartoum	
   for	
   treatment,	
   with	
   several	
   repercussions	
  with	
  
regards	
   to	
   his	
   injured	
   kidneys.	
  He	
   has	
   also	
   been	
   accused	
   of	
   being	
   a	
   spy	
   as	
  
well…His	
   bravery	
   and	
   commitment	
   to	
   the	
   Freedom	
   of	
   the	
   Press	
   was	
  
recognized	
   when	
   he	
   was	
   awarded	
   for	
   his	
   ‘commitment	
   to	
   free	
   expression	
  
and	
   courage	
   in	
   the	
   face	
   of	
   political	
   persecution’	
   with	
   a	
   Hellman/Hammett	
  
grant	
  by	
  Human	
  Rights	
  Watch	
  on	
  August	
  4,	
  2010.”	
  

	
  
Sometimes,	
  even	
  a	
  single	
  piece	
  of	
  article	
  in	
  a	
  newspaper	
  is	
  sufficient	
  enough	
  to	
  land	
  
a	
  writer	
  in	
  prison.	
  For	
  example,	
  Dengdit	
  Ayok	
  and	
  Ngor	
  Arol	
  Garang	
  of	
  The	
  Destiny	
  
Newspaper	
  were	
  forcefully	
  detained	
  on	
  November	
  05,	
  2011,	
  over	
  a	
  column	
  article	
  in	
  
The	
   Destiny	
  written	
   by	
   Dengdit	
   Ayok,	
   questioning	
   the	
   rationale	
   behind	
   President	
  
Kiir’s	
  daughter’s	
  marriage	
  to	
  a	
   foreigner.	
  As	
  reported	
  by	
  the	
  Committee	
  to	
  Protect	
  
Journalists,	
   Gen.	
   Akol	
   Koor,	
   the	
   Director	
   General	
   of	
   the	
   South	
   Sudan’s	
   National	
  
Security	
  Services,	
  faulted	
  the	
  two	
  gentlemen	
  of	
  “non-­‐adherence	
  to	
  the	
  media	
  code	
  of	
  
conduct	
  and	
  professional	
  ethics	
  and	
  of	
  publishing	
  illicit	
  news	
  that	
  was	
  defamatory,	
  
inciting,	
  and	
  invading	
  the	
  privacy	
  of	
  personalities.”	
  	
  
	
  
Similarly,	
   Dr.	
   James	
   Okuk—a	
   former	
   ambassador	
   to	
   Brazil—was	
   arrested	
   on	
  
October	
  21,	
  2011,	
  for	
  allegedly	
  “writing	
  against	
  President	
  Salva	
  Kiir	
  on	
  the	
  internet.”	
  
Of	
  the	
  five	
  articles	
  assembled	
  by	
  the	
  Security	
  Agents,	
  the	
  most	
  damning	
  one	
  was	
  an	
  
article	
   entitled	
   “South	
   Sudan	
   Paradox:	
   Joyful	
   Independence,	
   Sorry	
   Leadership”	
  
penned	
   on	
   the	
   eve	
   of	
   South	
   Sudan	
   independence.	
   And	
   just	
   like	
   the	
   case	
   of	
   Ngor	
  
Garang	
   and	
   Dengdit	
   Ayok,	
   Dr.	
   James	
   Okuk	
  was	
   released	
   too	
   without	
   charges	
   but	
  
with	
  a	
  stern	
  warning	
  to	
  moderate	
  his	
  views	
  and	
  behave	
  himself	
  well.	
  
	
  
In	
  January	
  2012,	
  the	
  New	
  Times	
  editor,	
  Richard	
  Mogga	
  and	
  his	
  counterpart,	
  Badru	
  
Mulumba,	
  were	
   quietly	
   “picked	
   up	
   by	
   people	
   claiming	
   to	
   be	
   police.”	
   According	
   to	
  
Brian	
  Adeba,	
  a	
  Canadian-­‐based	
  South	
  Sudanese	
  journalist,	
  Mr.	
  Badru	
  Mulumba	
  was	
  
reportedly	
   accused	
   of	
   “defaming	
   [minister]	
   Jemma	
  Nunu	
   in	
   Juba.”	
   As	
   a	
   custom	
   in	
  
South	
  Sudan,	
  both	
  gentlemen	
  were	
  later	
  freed	
  without	
  charges	
  filed.	
  
	
  
The	
  flight	
  of	
  South	
  Sudanese	
  journalists	
  is	
  well	
  captured	
  by	
  Ojja	
  William	
  Benjamin,	
  a	
  
freelance	
  journalist	
  from	
  the	
  Eastern	
  Equatoria	
  State:	
  
	
  



“It	
  is	
  becoming	
  a	
  habit	
  these	
  days	
  that	
  journalists	
  are	
  picked	
  up	
  and	
  arrested	
  
by	
   the	
   powerful	
   individual	
   government	
   officials	
   and	
   released	
   without	
  
charges	
   after	
   spending	
   long	
   times	
   in	
   jails.	
   This	
   is	
   not	
   acceptable.	
   The	
  
government	
   needs	
   to	
   stop	
   this	
   practice…I	
   thought	
   journalists	
   in	
   Juba	
  were	
  
more	
  safe	
  [than]	
  those	
  of	
  us	
  in	
  the	
  bush.	
  Some	
  of	
  us	
  in	
  the	
  states	
  are	
  arrested	
  
even	
  for	
  something	
  [we]	
  did	
  not	
  do	
  because	
  of	
  being	
  a	
  journalist.	
  Hearing	
  the	
  
title	
  [that	
  guy	
  is	
  a	
  journalist]	
  alone	
  by	
  some	
  local	
  officials	
  invite	
  arrest.	
  I	
  have	
  
been	
  arrested	
   thrice	
   this	
  year	
   [2011]	
  and	
   released	
  without	
   charges…	
   “I	
   am	
  
sometimes	
   told	
   not	
   [to]	
   leave	
  my	
   house.	
   Some	
   of	
   my	
   colleagues	
   have	
   had	
  
press	
   cards	
  withdrawn	
   and	
   torn	
   at	
   our	
  watch	
  which	
   is	
   unacceptable	
   and	
   I	
  
thought	
  this	
  is	
  a	
  practice	
  being	
  experienced	
  by	
  journalists	
  living	
  outside	
  the	
  
national	
  capital.”	
  

	
  
However,	
  the	
  most	
  brazen	
  assault	
  of	
  all	
  was	
  the	
  one	
  directed	
  at	
  Dr.	
  Jok	
  Madut	
  Jok,	
  a	
  
deputy	
  minister	
  in	
  the	
  government	
  of	
  South	
  Sudan,	
  on	
  December	
  31st,	
  2011,	
  in	
  Wau.	
  
	
  

“I	
  was	
  brutally	
  attacked,	
  my	
  arms	
  tight	
  by	
  several	
  men,	
  a	
  blow	
  to	
  the	
  side	
  of	
  
my	
  head	
  with	
  the	
  butt	
  of	
  a	
  gun	
  and	
  several	
  punches	
  straight	
  onto	
  both	
  of	
  my	
  
eyes;	
   no	
   questions	
   asked,	
   not	
   even	
   any	
   accusations	
   of	
   wrongdoing.	
   I	
   was	
  
tortured	
  properly	
  while	
   I	
   had	
  quickly	
   shown	
   the	
   soldiers	
  my	
   identity	
   card,	
  
demonstrating	
   that	
   I	
   am	
   a	
   senior	
   official	
   in	
   the	
   national	
   government,	
  
undersecretary	
  in	
  the	
  Ministry	
  of	
  Culture,	
  [but]	
  the	
  ID	
  was	
  thrown	
  away	
  and	
  
several	
  men	
  wrestled	
  me	
  to	
  the	
  ground.”	
  	
  

	
  
As	
  if	
  the	
  beating	
  was	
  not	
  enough,	
  the	
  officer	
  in	
  charge	
  started	
  touting	
  Dr.	
  Jok	
  Madut:	
  	
  
	
  

“As	
   I	
  was	
   seated	
  on	
   the	
   floor,	
  being	
   interrogated,	
   several	
  drunken	
   soldiers,	
  
the	
   ones	
   “protecting”	
   our	
   leader,	
   kept	
   interrupting	
   their	
   officer	
  with	
   really	
  
unsoldierly	
  behavior.	
  And	
   instead	
  of	
   the	
  officer	
  reprimanding	
   them,	
  he	
   told	
  
me	
  “you	
  see,	
  they	
  may	
  be	
  drunk,	
  but	
  that	
  is	
  how	
  we	
  liberated	
  this	
  country.”	
  
There	
  is	
  that	
  phrase,	
  so	
  commonly	
  used	
  as	
  justification	
  for	
  misconduct.	
  “We	
  
liberated	
  it”	
  is	
  now	
  thrown	
  in	
  your	
  face	
  left	
  and	
  right,	
  even	
  if	
  it	
  means	
  taking	
  
the	
  liberty	
  to	
  be	
  drunk	
  on	
  the	
  job,	
  loot	
  public	
  property,	
  claim	
  entitlement	
  for	
  
a	
   job	
   one	
   is	
   not	
   qualified	
   for,	
   beat	
   or	
   even	
   shoot	
   to	
   kill	
   civilians	
   over	
  
nonsense”	
  

	
  
In	
  a	
  YouTube	
  video	
  clip	
  in	
  which	
  Dr.	
  John	
  Garang,	
  the	
  late	
  leader	
  of	
  the	
  SPLM/A,	
  was	
  
addressing	
  his	
  army	
  officers	
  in	
  readiness	
  for	
  their	
  transition	
  from	
  a	
  rebel	
  movement	
  
into	
  a	
  civilian	
  government,	
  he	
  warned	
  that	
  “if	
  the	
  SPLM	
  government	
  will	
  not	
  provide	
  
basic	
   services	
   and	
   security	
   to	
   the	
   people	
   under	
   their	
   care,	
   then	
   the	
   people	
   will	
  
throw	
  them	
  into	
  the	
  sea,	
  and	
  even	
  if	
  there	
  is	
  no	
  sea	
  around,	
  they	
  will	
  definitely	
  find	
  
one.”	
   Mr.	
   Biel	
   Boutros	
   reasons	
   that	
   the	
   SPLM	
   has	
   already	
   squandered	
   its	
   hard-­‐
earned	
  legacy	
  and	
  popularity	
  with	
  the	
  citizens	
  of	
  South	
  Sudan.	
  Still,	
  he	
  believes	
  that	
  
there	
  is	
  no	
  need	
  for	
  an	
  Arab-­‐Spring-­‐style	
  revolution	
  in	
  the	
  Republic	
  of	
  South	
  Sudan	
  
given	
  the	
   lingering	
  memories	
  of	
   the	
   last	
  protracted	
  civil	
  war	
  between	
  the	
  SPLM/A	
  
and	
  the	
  government	
  of	
  the	
  Sudan	
  that	
  resulted	
  in	
  the	
  independence	
  of	
  South	
  Sudan.	
  



	
  
But	
  as	
  the	
  latest	
  humiliating	
  abduction	
  and	
  flagrant	
  torturing	
  of	
  Deng	
  Athuai	
  Mawiir	
  
indicates,	
   South	
   Sudan	
   has	
   got	
   a	
   long	
   way	
   to	
   go	
   before	
   the	
   fourth	
   arm	
   of	
   the	
  
government—the	
  Media,	
  could	
  claim	
  its	
  rightful	
  place	
  in	
  Juba.	
  But	
  if	
  past	
  trends	
  are	
  
anything	
  to	
  go	
  by,	
   then	
  the	
  wanton	
  assault	
  on	
  the	
  Chairperson	
  of	
   the	
  South	
  Sudan	
  
Civil	
   Society	
  Alliance	
  may	
  not	
   be	
   the	
   last	
   one	
   any	
   time	
   soon.	
   The	
   very	
  media	
   and	
  
penmanship	
  that	
  dutifully	
  served	
  the	
  SPLM/A	
  during	
  the	
  dark	
  days	
  of	
  the	
  long	
  civil	
  
war	
  has	
  now	
  become	
  so	
  reviled	
  that	
  the	
  new	
  government	
  of	
  the	
  Republic	
  of	
  South	
  
Sudan	
  seems	
  to	
  have	
  declared	
  a	
  total	
  war	
  on	
  it.	
  	
  
	
  
Yet,	
   if	
   the	
   SPLM/A	
  was	
   fighting	
   for	
   a	
   free,	
   democratic	
  nation	
   in	
  which	
   freedom	
  of	
  
expression	
   and	
   the	
   media	
   is	
   guaranteed,	
   protected	
   and	
   promoted,	
   and	
   is	
   still	
  
presently	
  advocating	
  for	
  the	
  same	
  goal	
  as	
  it	
  is	
  enshrined	
  in	
  the	
  South	
  Sudan	
  interim	
  
constitution,	
   then	
   the	
   government	
   of	
   the	
   Republic	
   of	
   South	
   Sudan	
  must	
   pass	
   the	
  
three	
   outstanding	
  media	
   bills	
  without	
   further	
   delay.	
   The	
  Republic	
   of	
   South	
   Sudan	
  
has	
  enough	
  of	
  its	
  internal	
  and	
  external	
  conundrums	
  to	
  wrestle	
  with;	
  it	
  does	
  not	
  have	
  
the	
  luxury	
  to	
  afford	
  a	
  new	
  war	
  front.	
  Freedom	
  of	
  the	
  Press	
  and	
  freedom	
  of	
  speech	
  
are	
  few	
  constitutional	
  rights	
  which,	
   if	
  permitted	
  to	
  flourish,	
  could	
  spark	
  a	
  national	
  
dialogue	
   on	
   the	
   most	
   pressing	
   issues	
   such	
   as	
   corruption	
   and	
   bad	
   governance	
   in	
  
South	
   Sudan.	
   Attacking	
   journalists	
   and	
   arresting	
   people	
   without	
   charges	
   indicate	
  
that	
  the	
  South	
  Sudan	
  judicial	
  system	
  is	
  too	
  dysfunctional	
  to	
  prosecute	
  criminals.	
  	
  
	
  
The	
   panacea,	
   in	
   the	
   opinion	
   of	
   Biel	
   Boutros,	
   is	
   to	
   immediately	
   pass	
   the	
   three	
  
outstanding	
   media	
   bills	
   so	
   as	
   to	
   fight	
   and	
   deter	
   criminal	
   activities	
   because	
  
journalists	
   will	
   cover	
   them.	
   As	
   a	
   matter	
   of	
   fact,	
   the	
   government	
   should	
   rather	
  
perceive	
   journalists	
   as	
   ‘secret	
   investigators’	
  who	
  are	
  willing	
   to	
   expose	
   illegal	
   acts.	
  
Many	
  South	
  Sudanese	
  writers,	
  human	
  rights	
  activists	
  and	
   journalists	
  have	
  had	
   the	
  
misfortune	
   of	
   crossing	
   paths	
   with	
   the	
   authorities.	
   But	
   this	
   is	
   only	
   the	
   tip	
   of	
   the	
  
iceberg	
  because	
  many	
  cases	
  against	
  low-­‐profile	
  media	
  personnel	
  who	
  bear	
  constant	
  
harassments	
   and	
   intimidations	
   from	
   the	
   law	
   enforcement	
   agents	
   and	
   grumpy	
  
politicians	
  go	
  unreported.	
  
	
  
If	
  this	
  behavior	
  doesn’t	
  change	
  anytime	
  soon,	
  one	
  is	
  likely	
  to	
  see	
  South	
  Sudan	
  being	
  
labeled	
   as	
   one	
   of	
   the	
   “brutal	
   regime”	
   because	
   of	
   how	
   the	
   security	
   forces	
   and	
   the	
  
SPLA	
  soldiers	
  harass	
  journalists	
  and	
  mistreat	
  civilians.	
  I	
  believe	
  that	
  labeling	
  by	
  the	
  
International	
  Community	
  will	
  undoubtedly	
  tarnish	
  the	
  image	
  of	
  the	
  young	
  nation	
  at	
  
a	
   time	
  when	
  we	
  all	
  need	
   to	
  prove	
   to	
   the	
  whole	
  world	
   that	
  we	
  are	
  not	
  a	
  pre-­‐failed	
  
state	
  that	
  has	
  become	
  a	
  global	
  child	
  problem.	
  
	
  
PaanLuel	
  Wël	
  (paanluel2011@gmail.com)	
  is	
  the	
  Managing	
  Editor	
  of	
  PaanLuel	
  
Wël:	
  South	
  Sudanese	
  Bloggers.	
  He	
  can	
  be	
  reached	
  through	
  his	
  Facebook	
  page,	
  
Twitter	
  account	
  or	
  on	
  the	
  blog:	
  http://paanluelwel2011.wordpress.com/	
  
	
  


